Jaki nie do końca znany zawód zajmuje się obsługą specjalnych gości?

Rezerwując sobie miejsce w jakimś hotelu, pragniemy, aby spełnił nasze oczekiwania. Marzymy o wygodnym łóżku, przytulnym pokoju hotelowym, o miłej obsłudze i o tym by w razie niedogodności ktoś z personelu sensownie zareagował. Chciałbym zahaczyć o tematy tych dwóch ostatnich kwestii. Osobą z personelu hotelowego, której nazwy zawodu najczęściej nie znamy, a której rola bywa istotna jest konsjerż ( z francuskiego comte des cierges – co oznacza liczbę świec). Jest to zawód, którego historia zaczęła się już w średniowieczu. Nazwa wiąże się z tym, że osoba wykonująca ten zawód, była odpowiedzialna za utrzymanie płomienia palących się świec. Znajdowały się one w komnatach i pozostałych pomieszczeniach zamkowych.

Concierge w dzisiejszych czasach

Z biegiem czasu zakres obowiązków Concierge’a się powiększał. Obecnie przedstawicieli tego zawodu najczęściej możemy spotkać w luksusowych hotelach, ale również w instytucjach finansowych np. bankach ,gdzie zajmują się obsługą najważniejszych klientów. Ekskluzywne apartamenty także mogą posiadać taki personel. Ludzie pracujący w tym zawodzie często się zrzeszają. Jest to spowodowane potrzebą spełniania „oryginalnych” życzeń klientów. Tak więc i potrzeby znajomości w innych miastach, gdyby należało coś załatwić. Pierwsze takie stowarzyszenie założono w Paryżu w 1929r. i dziś nosi nazwę Les Clefs d’Or, co oznacza złote klucze. Konsjerż ma jak najbardziej eksponować gościnność swojego pracodawcy i sprawiać by wydawała ona się ponadprzeciętna. Różnica między nim a zwykłym recepcjonistą polega na wcześniej wymienionych szerokich kontaktach.

Jakie są obowiązki takiej osoby?

Główne zadania konsjerża to:

  • rezerwacja miejsc w różnych lokalach
  • kontrola nad pocztą i przesyłkami gościa
  • udzielanie informacji o usługach
  • bookowanie różnego rodzaju biletów np. do opery czy załatwianie przewodnika
  • spełnianie specjalnych życzeń

Pracę Concierge’a można w takim wypadku określić również mianem asystenta gościa.

Umiejętności potrzebne do tej pracy

Osoby chcące pracować w tym zawodzie powinny znać najlepiej kilka języków obcych, posiadać dobre maniery, wzbudzać ogólnie pojęte zaufać i być dyspozycyjne. Nie wymagane jest formalne wykształcenie.